Grensgebied : van Voeren tot Sankt Vith
Guido Fonteyn
1
Berchem: EPO, 2010
166 p. : ill.
9789064456954

De Vlaamse journalist Guido Fonteyn schetst een beeld van de grensstreek die Duitstalig België is. In een eerste deel geeft de auteur in vijf hoofdstukken uiteenlopende algemene informatie over de streek. Zo lezen we over de bloeiende nijverheid in de Jekervallei aan het begin van de twintigste eeuw (er werden strohoeden gemaakt en champignons geteeld), het oorlogsverleden van de Jekervallei, het Intergeallieerd Memoriaal van 1914-1918 etc. Veel aandacht gaat naar de taalgrens tussen Frans en Duits, een ingewikkelde materie waarvan de auteur een helder beeld geeft. Verder gaat hij onder andere dieper in op de idee van de Duitstaligen als ‘laatste Belgen’, de geschiedenis van de Oostkantons. In het tweede deel worden verschillende gemeentes van Duitstalig België voorgesteld, met steeds een stukje geschiedenis, anekdotes en algemene informatie (bezienswaardigheden, evenementen). Achteraan volgt nog toeristische informatie (onder meer adressen). Een boeiend, goed onderbouwd boek, dat erg…Lees verder

Over Guido Fonteyn

Guido Fonteyn (Evere, 1946) was journalist voor De Standaard vanaf 1971 en was voor die krant meer dan tien jaar de enige Vlaamse verslaggever in Wallonië, bij de collega's van de Waalse krant Vers l'Avenir met basis in Namen. In het verlengde van zijn journalistieke activiteiten, ging Guido Fonteyn boeken wijden aan zijn geliefde onderwerp: Wallonië. Hij is commandeur in de Leopoldsorde (2006).

Functies:

• afgevaardigd beheerder van het Kaaitheater,
  • lid RVB TV Brussel,