Frans
Ourania
1
Breda: De Geus, 2011
279 p. : ill.
9789044515282 (hardback)

Naast de gevierde Nobelprijswinnaar van 2008 kan Jean-Marie Gustave Le Clézio het beste omschreven worden als een ‘francofoon’ schrijver. Dat zegt niet alleen iets over zijn levensloop (Le Clézio heeft de dubbele Frans-Mauritiaanse nationaliteit en heeft een leven lang gereisd), maar ook over zijn schrijverschap. In tegenstelling tot veel van zijn Franse collega-schrijvers is er in zijn indrukwekkend oeuvre een natuurlijke overgevoeligheid voor alles wat met identiteit te maken geeft. Taal, ruimte en tijd spelen hierin een cruciale rol.
Zo verwijst de titel van zijn laatste roman Urania naar de bijzondere plaats waar het verhaal zich afspeelt. In een bijlage wordt ze zelfs expliciet verduidelijkt aan de hand van een landkaart en een overzicht van de ‘plaatselijke wetten’. Het hoofdpersonage Daniël Sillitoe is een Franse geograaf die in contact treedt met een jongen uit een Mexicaanse commune, en zo toegang krijgt tot een ander universum dat schril afsteekt tegen het leven…Lees verder
Hoofdpersoon in deze sterke roman van Jean-Marie Le Clézio (1940, Nobelprijs 2008) is de Franse geograaf Daniel Sillitoe, op studiereis in West-Mexico. Naast aspecten van het landschap observeert hij de plaatselijke situatie: het nutteloze gedoe op het wetenschappelijke Instituut met frustrerend gekonkel en rivaliteit en de nabije commune Campos, waarop hij op de heenreis in de bus al werd geattendeerd door de jonge bewoner Raphaël. Hij ziet hoe de utopische en overigens ook zweverige idealen van deze commune schipbreuk lijden door toedoen van weinig scrupuleuze projectontwikkelaars en hoe de onpraktische groep in een meedogenloze wereld uit elkaar wordt geslagen. De gebeurtenissen die de schrijver put uit een jarenlang verblijf ter plaatse sterken hem in het belang van zijn ecologisch getinte, poëtische strijd tegen mondialisatie, minachting voor de natuur en uitbuiting, maar doen hem ook de onbereikbaarheid beseffen van het sinds zijn vroegste jeugd zo gecultiveerde idee van een myt…Lees verder