Openbaringen
Miquel Bulnes
Amsterdam: Prometheus, 2019
286 p.
9789044640465 (paperback)

Verbuigingen in woord en beeld

Roman/graphic novel. Twee politie-inspecteurs onderzoeken de moord op een gruwelijk toegetakelde neonazi. Klinkt als het zoveelste doorslagje van een klassiek misdaadverhaal? Dat is buiten Miquel Bulnes gerekend: hij maakt van ­Openbaringen tegelijk een roman én een graphic novel.

Nederlander Miquel Bulnes (1973) is de auteur van succesvolle historische romans als ­ Reconquista en Het bloed in onze aderen, datop de shortlist van de Libris Literatuurprijs belandde. Nu debuteert hij als thrillerauteur met Openbaringen. Opmerkelijk is dat samen met de romanversie ook een graphic novel met dezelfde titel en inhoud verschijnt.

Voor de graphic novel schreef Bulnes een aangepast scenario en verzorgde Job van der Molen de tekeningen. Het opvallendste verschil tussen de twee boeken is dat Van der Molen de personages dierengezichten gaf, alsof ze maskers dragen. Zo zijn de twee speurders in de graphic novel een kat en een hond, en begint het verhaal met een haan.

In de roman is die haan ­Xavier Miralles, een anesthesist die verslaafd is aan een hallucinogeen verdovend middel. Hij noemt zijn hallucinaties 'verbuigingen' waardoor de werkelijkheid haast vloeibaar wordt. Als hij het middel genomen heeft, kan hij ook de hallucinaties van anderen oppik…Lees verder

Smullen van de spanning

Een hallucinerende arts, een rituele moord, angstaanjagende visioenen: met zichtbaar plezier zet Miquel Bulnes zijn ondergangsfantasieën op papier in een gedurfde thriller.

Het epitheton 'literair(e)' wordt nogal eens op een thriller geplakt, maar zelden is duidelijk waarom. Wat een onzin, ook. Alsof een misdaadroman daar beter van wordt: 'literair'. Thrillers zijn een genre op zich, met eigen wetten en regels. Het is al moeilijk genoeg om een geraffineerde thriller af te leveren, waarom zou een boek zich moeten vermommen als zelfverklaard literair meesterwerk? Er spreekt zelfs een zeker dedain uit: literaire thriller. Als in: de rest is pulp.

Kort gezegd: het deftige label is een ideetje van Nederlandse uitgevers en hun publiciteitsafdeling. In het Angelsaksische taalgebied - waar ze het genre zo ongeveer hebben bedacht - bestaat dit epitheton helemaal niet. Of, nou ja: een jaar of tien geleden is het daar ook weleens uitgeprobeerd, maar de discussie liep zo hoog op ('Spreken we dan voortaan ook van thrilling thrillers?', mopperde The Guardian) dat de overbodige toevoeging een voortijdige dood stierf. Politieke thriller: alla. Psychologische t…Lees verder

De inspecteurs Elvira Muller en Andrej Ruzedski krijgen te maken met een reeks gruwelijke moorden. Ondertussen neemt de maatschappelijke onrust in hun stad toe en tussen de demonstranten en de oproerpolitie door, proberen ze de zaak tot een goede oplossing te brengen. Dan stuiten ze op de verslaafde dokter Miralles. Vanaf dat moment neemt de zaak een hallucinerende wending. Dit is de eerste thriller van de schrijver die bekend is van de historische romans 'Bloed in onze aderen' en het voortreffelijke 'Reconquista'. De hoofdrolspelers in dit verhaal komen echter niet uit de verf. Ze hebben hun rare trekjes, maar ze worden nergens sympathiek. De bovennatuurlijke elementen in het scenario en de onbegrijpelijke maatschappelijk chaos op de achtergrond bevorderen de leesbaarheid niet. Gelukkig maakt het ironische taalgebruik veel goed. Het boek is ook verkrijgbaar als graphic novel* met tekeningen van Job van der Molen wiens surrealistische stijl goed past bij dit verhaal. Voor de liefhebbe…Lees verder