Zes vrienden die in Utrecht een bierbrouwerij beginnen, krijgen te maken met hilarische, romantische en tragische levensmomenten.
Alle tijd : roman
Ronald Giphart
Amsterdam: De Bezige Bij, 2019
414 p.
9789403160405 (paperback)

Ronald Gipharts nieuwe roman gaat over mannenvriendschap. Bert Wagendorp en Rick Niemann (om een paar auteurs te noemen) gingen hem hierin voor; het is een thema dat het goed doet. Giphart is erin geslaagd om zes mannen een eigen persoonlijkheid te geven: de womanizer, de krachtpatser, de zorgzame, de organisator, de filosoof en de dwarsligger. Gaandeweg het verhaal krijgt elke man zijn eigen profiel. De vrienden samen zorgen voor de typisch mannelijke groepsdynamiek inclusief (verbaal) haantjesgedrag en (stille) trouw. In Utrecht beginnen zij een bierbrouwerij die ze in vijfentwintig jaar tot een succes maken en kunnen verkopen. Ze beleven hilarische en romantische momenten, maar krijgen ook te maken met verbroken relaties, ziekte en dood. Giphart schrijft toegankelijk. Hij weet de lezer onophoudelijk te vermaken en te ontroeren. Voor maatschappelijke en mondiale issues heeft Giphart weinig aandacht: een manco in een verder vlekkeloos meesterwerk.

Een goed stel vrienden

Ronald Giphart is ouder en wijzer geworden. 'Alle tijd' toont dat je literatuur kunt schrijven zonder in hogere sferen te verkeren.

Ronald Gipharts jongste roman 'Alle tijd' gaat over vriendschap. Zes studenten, afkomstig uit alle mogelijke verschillende hoeken, sluiten vriendschap voor het leven naar het zich laat aanzien, en bevestigen dat door samen een brouwerij op te zetten alwaar ze hun eigen bier, 'Alle tijd' genaamd, brouwen. Giphart beschrijft hun wederwaardigheden zonder er een echt plot uit te peuren. Samen gaan ze naar Amerika, naar het Duitse jachtterrein van de familie van een van hen, ze delen vrouwen, proberen iets van hun studie te maken, een van hen verlaat boos de groep, een ander sterft onderweg: kortom, wat er zoal in vriendenkringen gebeurt.

Het is ook niet het verhaal, die waaier aan leuke dan wel emotionele anekdotes, die 'Alle tijd' motiveert, maar het verlangen de kern van vriendschap te beschrijven. Met een zekere regelmaat last Giphart wijsheden over vriendschap in, zoals deze ontdekking van ethologen dat wolven tezamen een soort 'groepspersoonlijkheid' vormen: "Volgens wetens…Lees verder